De digitalisering brengt een aantal interessante ontwikkelingen met zich mee, waaronder Virtual Reality. Zo kom je het steeds vaker tegen in de e-commerce wereld. Het biedt namelijk nieuwe mogelijkheden om de consument te bereiken. Hoe kun je als marketeer gebruik maken van Virtual Reality?
Wat is Virtual Reality?
Bedrijven gebruiken allerlei online marketing strategieën om klanten aan te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van advertenties op social media en het gebruik van de blog service van ALL the way UP. Het gebruik van Virtual Reality is relatief nieuw in de e-commerce. Het is een techniek waarmee je de fysieke realiteit kunt nabootsen. Daarvoor heb je een Virtual Reality bril nodig. Klanten die de bril opzetten lopen bijvoorbeeld door een ‘winkel’ terwijl ze er niet echt zijn. De beelden zien er levensecht uit. Dit biedt interessante mogelijkheden voor marketeers. Door VR te gebruiken kan men klanten alvast kennis laten maken met hun winkel en producten. Daardoor weet de consument alvast wat hij of zij kan verwachten.
Steeds vaker Virtual Reality op websites
Internetgigant Google begon enige tijd geleden met de optie om een eigen 360 graden Virtual Reality tour te ontwerpen. Deze tool laat zien wat je er allemaal mee kunt doen, en biedt een hoop plezier. Bedrijven proberen de Virtual Reality ervaring naar een nog hoger leven te tillen. Zo loop je bij het bedrijf Wifimedia virtueel door hun fysieke winkel in Arnhem. Het enige wat je hoeft te doen is het volgen van de pijltjes. Ondertussen maak je kennis met de producten van het bedrijf. Het is wat dat betreft geen grote verrassing dat steeds meer bedrijven hetzelfde doen op hun website. Klanten krijgen een goed beeld van wat een bedrijf te bieden heeft. Wel is het belangrijk dat de producten voorzien worden van de juiste informatie. De Virtual Reality winkel moet zoveel mogelijk lijken op de fysieke winkel.
De voordelen van Virtual Reality
Het probleem van een webwinkel is dat klanten geen compleet beeld krijgen van een product. Er staat doorgaans wel informatie bij het product, maar dit maakt niet duidelijk of het ook daadwerkelijk past in de omgeving waarin je het wil gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een bank of een tafel voor de huiskamer. In een fysieke winkel kun je een product wel van dichtbij bekijken en het gewicht en de kwaliteit inschatten. Een online aankoop is gebaseerd op vertrouwen, in het Engels ook wel de ‘trust gap’ genoemd. De gaat er vanuit dat het product in orde is. Virtual Reality kan er voor zorgen dat het gat tussen fysieke en online winkels kleiner wordt. Klanten hoeven alleen nog maar hun VR-headset op de doen om te bepalen of een product groot genoeg is en het juiste gewicht heeft.
Voordelen van Virtual Reality voor marketeers
Virtual Reality biedt natuurlijk niet alleen voordelen voor de klant. Ook marketeers plukken er de vruchten van, aangezien het inzicht geeft in het gedrag van de klant. Door de VR-beelden te bekijken kun je achterhalen wat klanten doen en welke producten populair zijn. Het is dan ook een interessante aanvulling op de meetinstrumenten die marketeers gebruiken.
Offline- en online marketingtechnieken
Door het gebruik van Virtual Reality in de e-commerce wereld komen online en offline steeds meer samen. Voor e-commerce bedrijven is het belangrijk om zowel offline als online marketingtechnieken te gebruiken. Denk aan het gebruik van de blogservice van ALL the way UP, adverteren op YouTube, maar ook brochures en folders. Daardoor bereik je als marketeer een grote groep mensen. Onderschat daarnaast niet het gebruik van virtuele content, zoals afbeeldingen en video’s. Uit onderzoek blijkt dat mensen video’s sneller en beter onthouden dan tekst.
Het verschil tussen Virtual Reality en augmented reality
Overigens is Virtual Reality niet de enige marketingtechniek van de toekomst. Augmented reality is minstens zo effectief, maar werkt net een beetje anders. Beide technieken worden wel eens door elkaar gehaald, maar toch zijn er veel verschillen. Augmented Reality betekent dat er aan een beeld van de werkelijkheid grafische content wordt toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan het populaire spel Pokémon Go, waar mensen over de hele wereld aan verslaafd raakten. Augmented Reality is dan ook zeer geschikt in spelvorm. Bedrijven kunnen door middel van deze techniek hun klanten de uitdaging geven om op een bepaalde plek punten te verzamelen. Deze punten kunnen eventueel ingewisseld worden voor korting of iets anders. De meeste mensen zijn dol op uitdagingen, dus zowel Virtual Reality als Augmented Reality bieden interessante kansen voor de e-commerce wereld.