Conversie verhogen met copywriting

copywriting_voor_conversie

Zonder bezoekers geen conversie. Startende webshopeigenaren weten er alles van. De website kan er nog zo gelikt uit zien, maar zonder bezoek kan er simpelweg geen conversie plaatsvinden. Er wordt dan ook van alles aan gedaan om de webwinkel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen. Door middel van adverteren en linkbuilding wordt geprobeerd de site zo snel als mogelijk op de eerste pagina te krijgen van de zoekmachine. En dan naar de top 5 of zelfs bij de eerste drie. Als dit bereikt is zijn veel webmasters al tevreden. De bezoekersaantallen zijn flink gestegen waarschijnlijk. Maar nu begint het echte werk, bezoekers moeten converteren.

Verleiden met copy

Via de zoekmachines komen bezoekers op speciaal hiervoor ingestelde landingspagina’s. Het moet meteen duidelijk worden wat hen te doen staat. Dit op een manier die niet te dwingend is en afschrikt. De kunst is om met behulp van een wervende tekst en de juiste call to action ervoor te zorgen dat bezoekers doorklikken. Dit begint al met een pakkende meta description. Deze is te zien als beschrijving van de website in de zoekresultaten. Deze tekst moet zorgen voor de click naar de pagina. Het moet de potentiële klant vertellen waarom juist voor deze website gekozen moet worden en niet voor die van de concurrent. Een toppositie in de resultaten is fantastisch, maar er moet wel doorgeklikt worden voor resultaat.

Energie vergelijken
Het gebruik van beoordelingen kan de bezoeker overhalen om te klikken.

Overzicht op de pagina

De bestemmingspagina moet zo worden ingedeeld dat meteen duidelijk is wat de bedoeling is. Een formulier wat ingevuld dient te worden of een button waarop moet worden geklikt moet er meteen uitspringen. Tekst is heel belangrijk op de pagina, maar moet wel overzichtelijk worden geplaatst. Geen grote lappen copy, maar korte blokjes. Dit leest veel makkelijker en laat de pagina er verzorgder uitzien. Bezoekers lezen geen grote tekstblokken, maar scannen de pagina binnen enkele seconden om te zien wat ze nodig hebben en gaan dan weer verder met de volgende actie.

Hague
Beter om ‘lees verder’ te gebruiken om de blokjes kort te houden voor het overzicht.

Met het juiste woordgebruik en tone of voice kan de lezer op zijn gemak gesteld worden en in de goede richting worden geduwd. Teksten dienen altijd in de geest van de bezoekers geschreven te worden. En soms is dat best moeilijk. Een fotospeciaalzaak kan de keuze maken om productbeschrijvingen voor professionele fotografen te schrijven of voor meer mensen die af en toe een leuke foto willen maken.

Chocolate Company
Op de website van Chocolate Company is duidelijk te zien waar het om draait.

Leren schrijven

Het samenstellen van een perfect stukje copy is niet binnen een handomdraai gedaan. En niet iedereen kan het, maar het valt wel te leren. Goede teksten schrijven vergen veel oefening. Want door veel te schrijven en te verbeteren gaat de kwaliteit vanzelf omhoog. Met de cursus copywriting van Wijss kan al binnen 8 maanden een diploma Copywriter behaald worden. Deze thuisstudie is zelf flexibel in te delen en op eigen tempo te volgen. Met de hulp van echte vakspecialisten is slagen een kwestie van tijd.