Online marketing biedt fantastische mogelijkheden om je bedrijf te promoten. Voor veel bedrijven zijn de mogelijkheden zelfs zo overweldigend dat er een extern bedrijf ingeschakeld moet worden om de marketing activiteiten uit te voeren. Vooral wanneer een bedrijf groeiende is kan het verstandig zijn om (een deel van) de marketingactiviteiten uit te besteden. Het is echter niet verstandig om alle facetten uit te besteden zonder dat uw kennis heeft van de werking van online marketing en de aspecten die u uitbesteed, anders is het moeilijk om te controleren of er goed voor uw marketing gezorgd wordt. In dit artikel adviseren we u daarom om eerst de online marketing zelf onder handen te nemen voordat u begint met het uitbesteden.
Probeer het eerst zelf
Zoals genoemd is het verstandig om u zelf zo veel mogelijk aan te leren op het gebied van online marketing. Het is natuurlijk handig dat u het één en ander zelf kunt uitvoeren, dit kan veel geld besparen omdat online marketing bureaus vaak niet voordelig zijn. Op een later stadium kan het ook van pas komen omdat u weet welke partijen u goed kunnen helpen.
De voordelen
- U heeft de kennis in huis
- U weet wat u zoekt in een partner
- U kunt altijd terugvallen op uw eigen skills
De nadelen
- Online marketing kost veel tijd
- Online marketing vergt expertise
- Ook het aanleren van online marketing kost veel tijd
- U haalt wellicht niet het maximale rendement uit uw budget
Of toch uitbesteden?
Naarmate uw bedrijf zal groeien door uw investeringen in online marketing zal het werk ook steeds uitgebreider worden. Omdat u meer verkoopt zult u ook meer tijd kwijt zijn aan het verwerken en administreren van bestellingen bijvoorbeeld. Daarnaast kunt u natuurlijk nooit zelf alle expertise en de tijd hebben om uw marketingstrategie uit te voeren en u ook nog bezig te houden met de dagelijkse gang van zaken. Als u online marketing kunt uitbesteden aan een freelancer of marketingbureau dan heeft u bovendien geen personeel hiervoor nodig.
De voordelen
- U heeft tijd over en kunt zich richten op de kernactiviteiten
- U heeft geen personeel nodig voor marketing
- U haalt meer uit uw online marketing budget
De nadelen
- U heeft minder controle over uw activiteiten
- U heeft extra budget nodig