Remarketing

In dit artikel richten we ons op het fenomeen ‘retargeting’. Dit is een relatief bekende en steeds populairder wordende manier van adverteren waarbij het doel is om bezoekers die geen sale hebben opgeleverd, nogmaals over te halen om een website of product te bekijken. Het gaat hierbij dus over een erg intelligente manier van adverteren waarbij cookies de hoofdrol spelen. In dit artikel wordt het allemaal uitgelegd op een overzichtelijke wijze.

Wat is retargeting?

Bij retargeting draait het allemaal om cookies. Wanneer je een website of een webshop bezoekt, zijn er bepaalde cookies die onthouden dat jij op bepaalde pagina’s van die website geweest bent. Deze cookies kunnen ingezet worden voor de retargeting adverteerstrategie. Tegenwoordig bieden grote websites (zoals Nu.nl) ruimte voor advertenties van externe partijen. Er zijn hierdoor hele grote applicaties zoals Appnexus en (in Nederland) Adcrowd die aangesloten zijn op al dit soort websites die adverteerruimte bieden. Op deze websites kunnen immers advertenties worden getoond op basis van de retargeting methodiek. Zodra iemand een webshop bezoekt, slaat de cookie op welke pagina iemand afgehaakt is op. In het geval van een webshop zou het bijvoorbeeld kunnen voordoen dat iemand een paar producten in zijn winkelmandje heeft gestopt. Dit onthoudt de cookie en het speelt erop in bij de retargeting. Wanneer diezelfde persoon naar een website zoals Nu.nl gaat en de webshop aangesloten is op een netwerk dat retargeting mogelijk maakt, zullen er op dergelijke websites nogmaals advertenties getoond worden van de producten uit je winkelmandje. Zo kan iemand een dag later alsnog overgehaald worden om toch die schoenen te kopen.

Hoe werkt retargeting?

Natuurlijk is dit een heel erg complex systeem waarbij een hele hoop programmeerwerk gedaan dient te worden. Gelukkig is dit voor een webmaster niet zo ingewikkeld om je aan te sluiten bij een retargeting platform. Het is slechts een kwestie van het implementeren van de zogenaamde ‘smart pixel’. Hierdoor kunnen de cookies haar werk doen en zal het systeem functioneren. Kortom: Relatief weinig werk en relatief hoge kansen om alsnog een sale te genereren. Het voordeel van deze manier van adverteren, is dat je zeker weet dat alleen mensen de advertenties te zien krijgen, die al eerder interesse in de website getoond hebben. Het is bovendien een manier om je naam te maken doordat een advertentie meerdere malen aan iemand getoond zal worden en hij/zij het zodoende natuurlijk goed zal onthouden.

Facebook retargeting

Naast het tonen van retargeting advertenties op websites zoals Nu.nl, kunnen er ook retargeting advertenties getoond worden op Facebook. Deze verschijnen in de nieuwsfeed en ook Facebook retargeting kan heel erg interessant zijn als je bijvoorbeeld producten voor jongeren koopt. Zij zijn immers dagelijks te bereiken op dergelijke social media kanalen.

Geef een reactie