De manier waarop mensen met elkaar communiceren is sterk gebonden aan de tijd. Waar voorheen veel (geschreven) tekst werd gebruikt, zien we nu een sterke opkomst van communicatie in de vorm van beeld en video. Mensen willen niet meer lange stukken tekst doorploegen om aan informatie te komen. Door het inzetten van beeld kan dezelfde informatie worden overgebracht, door video, animatie, illustraties of figuren. Voor marketing doelen kan dit een interessante strategie zijn, daar je de aandacht van mensen makkelijker kunt trekken en vasthouden.

Waar kan je aan denken als je we het hebben over de inzet van beeld voor binnen de marketingstrategie van een organisatie? Er zijn verschillende vormen en invullingen mogelijk. Je kunt denken aan infographics, dit zijn overzichtelijke illustraties waarin de informatie in een (of een paar) beelden wordt overgebracht. Zo wordt meteen inzichtelijk gemaakt hoe een productieproces verloopt, wie er betrokken zijn bij het product of waar je het product voor kunt gebruiken.

Explainimations zijn handige marketingcommunicatie-tools. Dit zijn korte animatiefilmpjes waarin je een inzichtelijke uitleg krijgt over het product of de dienst. Deze animaties zijn handig als men iets wilt uitleggen aan potentiële opdrachtgevers of klanten. Deze hoeven slechts het filmpje af te spelen, zonder dat zij worden tegengehouden door de hoeveelheid tekst, waarvan eigenlijk niemand zin heeft om deze te lezen.

Tot slot zijn ook uitleganimaties mogelijk, waarin bedrijven hun missie en visie in beeld kunnen uitvoeren. Dit is een stuk leuker dan een duf bedrijfsplan, dat niemand leest. Kortom: denk bij het maken van een marketingplan ook eens aan communicatie vanuit beeld!