Voor he topstellen van een online marketingplan is het noodzakelijk om eerst naar de trends te kijken om op die manier te zien waar de kansen liggen. Als online marketeers willen we altijd inspelen op de laatste ontwikkelingen. Hieronder staan een aantal onlinemarketingtrends van 2018.

Personalisatie

Een overkoepelende trend in 2018 is personalisatie. Doordat social mediagebruikers een overvloed aan content krijgen is persoonlijke content een must. De consumenten krijg een overdaad aan prikkels waardoor de spanningsboog krimpt. Het is dus belangrijk na te denken hoe je de aandacht van jou doelgroep trekt en die ook vasthoudt.

Video

De afgelopen jaren is de opmars van de video en livestreaming niet onopgemerkt gebleven. Videomarketing is de snelst groeiende advertentie vorm. De verwachting is dat voor 2019 dat 80%van de social media content uit video zal bestaan. Het is echter wel een uitdaging om je kijkers de eerste 3 seconden je te binden.

Ephemeral marketing

Ephemeral marketing is marketing dat 24 uur zichtbaar is en dan verdwijnt. Ephemeral content is niet opdringerig, maar versterkt wel het gevoel van exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out. Ondanks het feit dat de gebruiker zélf eerst actief op de story moet klikken worden de verhalen op Instagram massaal bekeken. Niet pushen, maar de nieuwsgierigheid wekken met verdwijnende content dus. Het maakt ephemeral marketing een uiterst boeiende nieuwe vorm van marketing.

Location based marketing

Location based marketing maakt gebruik van de locaties van je doelgroep om contact te leggen op een voor hen relevante tijd én plaats. Deze trend zal de kloof tussen offline en online verder verkleinen. En hierdoor zal de privacy verkleinen echter moeten gebruikers apps toestemming geven voor het gebruiken van hun locatie. Tegelijk zijn de gebruikers zich daarbij niet altijd bewust van de reikwijdte van de bevoegdheden.

Micro influencers

Tegenwoordig is het lastig om de content origineel en echt te laten overkomen. Marketeers merken bijvoorbeeld dat de doelgroep steeds makkelijker door nep (lees: stock) beelden heen prikt. Hierdoor bevindt zich er een omslag waar alle online marketinguitingen authentiek zijn. Waar merken tot voor kort streden om de grootste influencers, ligt de bal nu bij micro-influencers. Een influencer met miljoenen volgers geeft geen enkele garantie. De inzet van een micro-influencer met minder, maar voor jouw merk relevante volgers, is daarentegen veel effectiever.

Online marketing

Wil jij je online marketing uit handen nemen of een website laten maken? Bekijk eens deze website voor al onze mogelijkheden.

Door Stramark