We zien steeds vaker gesponsorde posts voorkomen op Instagram. Vraag jij je dan ook af? Hoe werkt dit eigenlijk? Je hebt vast weleens gehoord van het begrip Influencer marketing…
Om te weten wat Influencer marketing is, moet je eerst weten wat een Influencer is. Een influencer is letterlijk vertaald een beïnvloeder. Wie of wat beïnvloedt een influencer dan? Een influencer is een bekend persoon met een relatief groot aantal volgers op Instagram. Deze Influencer spreekt een bepaald doelgroep aan met de posts die hij plaatst. Dus wanneer deze Influencer zich bijvoorbeeld focust op fashion, zullen zijn of haar volgers interesse hebben in fashion. Deze Influencer kan dus makkelijk een bepaalde doelgroep aanspreken.
En dat is nou precies waar bedrijven op inhaken. Bedrijven willen graag een bepaalde doelgroep aanspreken met de producten die zij aanbieden, wat is dan makkelijker dan deze doelgroep bereiken via een Influencer? Nu weet je ongeveer wat Influencer marketing inhoudt.
Influencers zijn actief op verschillende social media, denk hierbij aan YouTube, Twitter, LinkedIn en Instagram. Instagram wordt gezien als de meest succesvolle medium voor het toepassen van Influencer marketing. Waarom? Omdat er op Instagram enorm veel Influencers actief zijn in allerlei soorten branches. Dat betekent dat er voor elk bedrijf wel een geschikte Influencer te vinden is.
Wat levert Influencer marketing op voor bedrijven? Om te beginnen is Influencer marketing enorm effectief omdat je direct een bepaalde doelgroep kan aanspreken. Daarnaast is het zo dat je er ROI aan overhoudt. Ik zal even uitleggen wat ROI betekent, ROI is een afkorting van return on investment. Bij ROI wordt er gekeken hoeveel euro elke geïnvesteerde euro oplevert. Gemiddeld levert een geïnvesteerde euro in Influencer marketing 6,5 euro op.
Naast ROI levert het toepassen van Influencer marketing ook engagement op. Engagement lijkt misschien een moeilijke term, maar het is niet meer dan het totale aantal comments en likes, in dit geval op Instagram.
Als bedrijf zoek je geschikte Influencers die je kunt gebruiken is voor het promoten van het product dat je wilt aanbieden, maar hoe ga je dit doen? Er zijn namelijk enorm veel Influencers. Er kan een keuze gemaakt worden tussen micro Influencers, macro Influencers en celebrities. Wat is het verschil tussen micro Influencers, macro Influencers en celebrities?
- Micro influencers hebben gemiddeld minder dan 20.000 volgers.
- Macro Influencers hebben gemiddeld tussen de 20.000 en 200.000 volgers.
- Celebrities zijn de grote bekendheden die miljoenen volgers kunnen hebben.
Wellicht verwacht je dat een celebratie het meeste engagement voor een bedrijf oplevert, maar dit zal in de meeste gevallen niet zo zijn. We nemen als voorbeeld Cristiano Ronaldo, misschien wel de bekendste sporter van de wereld. Cristiano Ronaldo heeft een volgersaantal van 125 miljoen. Op een bepaalde post haalt hij een engagement van gemiddeld 5,5 miljoen op. Dit betekent dus dat het totale engagement 4,4% bedraagt. Cristiano Ronaldo is een duidelijk voorbeeld van een celebratie.
Als we dan gaan kijken naar een macro Influencer. We nemen als voorbeeld Selma Omari, een bekende vlogster uit Nederland met een volgersaantal van 105.000. Op een bepaalde post behaalt zij een engagement van gemiddeld 13.000. Dit betekent dat het totale engagement 12,4% is.
Met deze voorbeelden kan je dus zien dat het niet altijd even handig is om een grote naam als Influencer te gebruiken.
Gebruik een Instagram Influencer Marketing Software
Om snel resultaat te boeken kun je ook gebruik maken van een Instagram Influencer Marketing Marktplaats. Juulr zorgt ervoor dat je eenvoudig en snel ervoor Instagram Influencers kan vinden en gebruiken om een campagne mee te starten. Het is dus niet meer enkel en alleen zoeken via hashtags, maar daadwerkelijk weten welke influencers het beste bij je past en dan via 1 software opdrachten kunnen starten en alles daaromheen gestroomlijnd hebben.