De marketing van je webwinkel is een van de belangrijkste onderdelen, dit kan je webshop maken of breken. Je kan nog zo’n mooie webshop hebben, als er geen bezoekers op komen dan verkoop je natuurlijk niet veel. Naast de werkzaamheden die je uitvoert om zoekmachine-optimalisatie te verbeteren, is het ook belangrijk om te starten met de social media marketing voor je webwinkel. Steeds meer mensen zijn actief op social media en brengen daar vele uren door. Een perfecte mogelijkheid om ook je webwinkel onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten die actief zijn op social media. Social media voor webwinkels is echter niet eenvoudig, daarom geven we je graag een paar tips.
Welke social mediakanalen zet je in?
Het belangrijkste om eerst te gaan kijken welke social media kanalen het beste aansluiten bij je webshop. Dit is niet alleen afhankelijk van je eigen voorkeuren. Het is ook belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Waar is de doelgroep actief? Verkoop je modegerelateerde artikelen? Dan is je doelgroep waarschijnlijk meer te vinden op Instagram. Verkoop je artikelen die voor iedereen interessant kunnen zijn? Dan is Facebook wellicht een belangrijker kanaal om in te zetten voor je webshop.
Hoe pak je het aan?
Veel bedrijven, waaronder ook webwinkels, weten dat ze actief moeten zijn op social media om potentiële klanten aan te trekken en om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep. Maar waar begin je dan? We raden vrijwel altijd aan om te starten met het maken van een social media kalender, hierin bereid je zoveel mogelijk voor, zodat je er later minder werk aan hebt. Je kan verschillende berichten voorbereiden, het beeldmateriaal vastmaken en acties bedenken. Bij voorkeur bereid je dit voor voor een heel jaar, dan heb je de tijd om alles goed in te richten en hoef je op het moment zelf de berichten alleen nog te plaatsen.
Social media vergt interactiviteit
Er zijn echter ook veel bedrijven die het bovenstaande al aardig goed op orde hebben, maar het vervolgens laten afweten wanneer de populariteit stijgt. Zodra mensen te beginnen reageren op je berichten, en misschien vragen gaan stellen, is het wel belangrijk dat je daar ook sociaal mee omgaat, met andere woorden, je moet snel reageren en de service hooghouden. Dit wordt ook wel webcare genoemd.