Werken op een marketingafdeling betekent werken in een omgeving waar geen dag hetzelfde is.Tegenwoordig is marketing, en zeker ook online marketing, onmisbaar in vrijwel elke branche.

Zelfs als je een functie hebt binnen de (online) marketing kan het soms moeilijk zijn de term marketing te definiëren. Marketing is een beetje te allesomvattend en afwisselend  voor een simpele uitleg.

In het woordenboek staat dat marketing de actie of zaak is van het promoten en verkopen van producten of diensten, inclusief marktonderzoek en reclame.

Dus hoe ziet marketing en online marketing eruit? Een marketing rol bij een bedrijf kan behoorlijk verschillen. Dit is afhankelijk van de vaardigheden en taken die een marketeer heeft. De taken binnen marketing kunnen best veel verschillen ten opzichte van de taken van online marketing.

 

Wil jij op een dag de marketingwereld toetreden? Of ben je toe aan een uitbreiding binnen jouw team? Hier zijn de 5 rollen die onmisbaar zijn binnen de marketing en online marketing, die het plaatje compleet maken.

 

Marketing specialist

Een van de meest voorkomende rollen binnen de marketing is de Marketing Specialist.

De marketing specialist ontwerpt en maakt marketingcampagnes die de groei van de producten en diensten van een bedrijf ondersteunen.

 

Social media manager

Werken als Social Media Manager betekent dat je deel bent van het online marketingteam en de social media marketing (campagne) van een bedrijf beheert. Dit houdt in dat ervoor wordt gezorgd dat de accounts op sociale media regelmatig worden bijgewerkt met relevante content en berichten.

 

SEO specialist

Als je aan de slag gaat als Search Engine Optimization Specialist (SEO) ben je verantwoordelijk voor het verbeteren van zoekmachine rankings voor websites.

SEO specialisten optimaliseren een website aan de hand van het analyseren van zoektermen. Daarnaast zorgen zij ervoor dat de website optimaal presteert door middel van technische optimalisatie.

 

Email marketing manager

Marketing wordt ook ingezet bij mailverkeer. Daarvoor heb je de Email Marketing Manager. Hij of zij is verantwoordelijk voor het vermarkten van een product of dienst via e-mail marketing campagnes. Een Email Marketing Manager is ook verantwoordelijk voor de lijst met verschillende persona’s voor wie elke een eigen email template past.

 

Marketing analyst

De Marketing Analyst is verantwoordelijk voor het analyseren van de marketingcampagnes van een organisatie. Ze bestuderen en evalueren markttrends en rapporteren hun bevindingen aan het marketingteam.

 

Er zijn een aantal carrièremogelijkheden in de marketing en online marketing. Dit zijn slechts de 5 rollen die tegenwoordig een prominente rol spelen. Voel je daarom niet gebonden aan een specifieke rol. (Online) Marketing ontwikkelt zich bij de dag. Misschien heb je vaardigheden en ervaringen voor een functie die geen specifieke titel heeft. Maak je daar niet druk om. Met de snelle ontwikkelingen binnen de marketing en online marketing zullen bedrijven jouw expertise snel nodig hebben.

Door Stramark