Begrippenlijst Zoekmachine Marketing

De meest voorkomende termen op het gebied van Zoekmachine Marketing met een korte toelichting

AdWords: het Pay-Per-Click programma van Google.

Campagne: bij Google is dit het geheel van zoektermen, trefwoorden en tekstadvertenties samen. Bij Overture is dit het geheel van zoektermen, titels en omschrijvingen.

Click: een click is de registratie van het feit dat iemand op een advertentie-uiting heeft geklikt en daarmee de achterliggende informatie opvraagt.

Clickratio: de mate waarin een reclame-uiting wordt aangeklikt door een gebruiker ten opzichte van het totaal aantal keer dat de advertentie is getoond. Dit meet de mate van succes van een zoekmachine advertentie.

CPC: Cost Per Click. De prijs die men betaald per klik op hun advertentie. Geen kliks dan ook geen kosten.

Gesponsorde zoekresultaat: zoekresultaat op basis van betaling. Ook wel gesponsorde koppelingen genoemd.

Google AdWords Discounter: De Google AdWords Discounter controleert uw concurrerende advertenties en reduceert automatisch de werkelijke kosten per klik (zie CPC), zodat u de laagste prijs betaalt voor de positie van uw advertentie op de pagina.

Html: HyperText Markup Language. Dit is de algemene programmeertaal waarin veel websites geprogrammeerd worden.

Landing Page: de pagina waarop de bezoeker als eerste terechtkomt wanneer een URL is ingegeven.

Overture: het Pay-Per-Click programma van o.a. Yahoo! Search Marketing. Op dit moment bestaat het Overture Partnernetwerk uit o.a. Ilse.nl, Startpagina.nl, Overzicht.nl, Nu.nl, Vindex.nl, Goudengids.nl, Nationaletelefoongids.nl, MSN, Lycos, AltaVista, Ixquick, 1steKeuze, Vinden.nl, Veronica, SBS 6, Net5, RTL4 en RTL5, Funda en Hotbot.

Meta search engine: een zoekmachine die andere zoekmachines gebruikt om resultaten te laten zien.

Search Engine Marketing: ook bekend als Zoekmachine Marketing. Houdt het geheel van zoekmachine optimalistie en adverteren in zoekmachines in.

Zoekrobot: ook wel spider of bot genoemd. Dit is de “machine” die door zoekmachines ingezet worden om het web te doorzoeken.

Zoekmachine: een service die aan de hand van het opgegeven trefwoord websites zoekt die daar het best bij passen.

Zoekmachineoptimalisatie: Het optimaliseren van een website voor hoge posities bij zoekmachines op bepaalde zoektermen.

Zoekmachine Marketing: dit omschrijft het gehele werkgebied adverteren bij zoekmachines en zoekmachine optimalisatie.

Zoekopdracht: een vraag om informatie. De gebruiker typt de woorden of onderwerpen en de zoekmachine vertoont de resultaten.

Zoekresultaat: het totaal aan gevonden sites die voldoen aan de gegeven zoekterm.

Zoekwoord: een bepaald woord of een combinatie van woorden aan de hand waarvan de zoekmachine een lijst samenstelt met webpagina’s die verband houden met het zoekwoord. Een zoekwoord is de inhoud van een zoekopdracht op een zoekmachine. Ook wel zoekterm genoemd.

» Begrippenlijst Online Marketing