Begrippenlijst met veel voorkomende begrippen op het gebied van Online Marketing
Content
Dit is de inhoud van een website, het geheel van teksten, afbeeldingen, formulieren, tools enz.
Online promotie
Naast het intikken van de URL zijn er verschillende andere manieren om op uw website terecht te komen. Online promotie omvat alle activiteiten die bezoekers via het internet naar uw website sturen. Denk hierbij aan SEO, Webvertising, aanwezig zijn in Directories, Indexen en Portals. Eigen Landing Pages, Links bij Partners, Blogs en RSS.
Offline promotie
Alle activiteiten die u buiten het Internet ontplooit om klanten te werven. Bijvoorbeeld Direct Mail en advertentie in kranten of vakbladen.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimalisatie, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Hoe komt een website zo hoog mogelijk in de zoekmachine resultaten terecht en kunnen potentiële klanten een website via de meest logische zoekopdrachten vinden.
Webvertising
Adverteren op het web. Via links en banners of via keyword advertising (zoekwoordadvertenties), waarbij uw advertentie wordt getoond als iemand op een bepaald keyword (zoekwoord) in een zoekmachine zoekt.In Nederland zijn er twee verschillende platformen voor tekstadvertenties bij zoekmachines, te weten Google AdWords en Yahoo! Search Marketing.
Keyword tracking
Onderzoek naar welke keywords (zoekwoorden) het beste gekozen kunnen worden om een doelgroep te benaderen. Ook wel tefwoordenonderzoek genoemd.
Signpost strategy
Online strategie om op zoveel mogelijk plaatsen doorverwijzingen (wegwijzers) naar uw website te hebben. Hierbij bent u niet alleen afhankelijk van derden zoals Search Engines, Portals, Weblogs/Blogs etc. U kunt zelf ook wegwijzers plaatsen.
Mini Website
Mini websites hebben een beperkt aantal pagina´s (1-5) die de bezoeker naar uw site of bedrijf verwijzen. Deze websites zijn zeer specifiek product of probleem gericht en hebben vaak een passende URL.
RSS
Really Simple Syndication Een relatief nieuwe ontwikkeling die lijkt door te breken. Met RSS nemen mensen als het ware een abonnement op uw online publicaties. Dat kunnen nieuwsberichten zijn, maar ook speciale promotie acties of product introducties. Het bespaart de bezoeker enorm veel zoek- en surftijd.
Web monitoring
Met Web Monitoring houdt u in de gaten of uw site in de loop der tijd ook blijft voldoen aan de doelstellingen.
Advertorial
Vorm van advertentie, waarbij een stuk (platte) tekst (eventueel) wordt gecombineerd met een plaatje. Ook wel tekstblok, textad of infomercial genoemd. In de code van de advertorial is een link opgenomen naar de website van de adverteerder.
Affiliateprogramma
Een affiliate programma is het hebben van een netwerk van exploitanten die voor adverteerders op basis van een vergoeding worden beloond voor de geleverde bezoekers of bijvoorbeeld verkopen.
Banner
Traditionele vorm van advertentie, waarbij grafische vormgeving centraal staat. Een banner kan worden opgemaakt in verschillende formaten en verschillende vormen. Meestal flash, .gif of .jpg en kan zowel een statische illustratie als een bewegend beeld zijn. Een button is een verkleinde vorm van de banner.
CPM
Cost per Mille, de uiitgaven per 1000 views.
CPC
Cost per Click, de uitgaven per click of bezoeker.
CPL
Dit staat voor Cost per Lead, de kosten (uitgaven) per lead.
CP0
Cost per Order, de Kosten (of uitgaven) per order of verkooptransactie.
Clickthrough
Men spreekt van een clickthrough of ‘doorklik’ als een bezoeker op een bannerof advertentie klikt en daarmee de achterliggende pagina opvraagt. Deze pagina kan productinformatie bevatten, maar ook bijvoorbeeld een enquête.
Het aantal maal dat is aangeklikt door bezoekers als percentage van het totaal aantal bezoekers, wordt click-through-ratio (= CTR) genoemd.
CR
Dit staat voor ClickRate en is het percentage van het aantal doorkliks dat tot een daadwerkelijk resultaat leidt, zoals het kopen van een artikel, het invullen van een formulier of het achterlaten van een e-mailadres.
Cookie
Kleine tekstbestanden die soms meegezonden worden bij het ophalen van een webpagina. Vaak zijn cookies bedoeld om gebruikers te identificeren. Cookies worden bijvoobeeld gebruikt om herhaal aankopen te kunnen meten, maar ook om de conversie van een advertentiecampagne te meten.
Clicks
Click(s) of klik(s) is het aantal keer dat een bezoeker op een link heeft geklikt en op de pagina van adverteerder komt.
Dieplinks (deeplinks)
Het zelf aanmaken van links naar producten of pagina’s van de website van een adverteerder.
Lead (leads)
Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een bepaald product of een bepaalde dienst. Ook wel een potentiële klant.
Advertenties
Verzamelnaam commerciële uitingen, zoals tekstadvertenties, tekstlinks, banners, advertorials, animated gifs, etc.
Pop-up (pop-under)
Vorm van advertentie. Een klein scherm dat automatisch als nieuw venster (in een aparte browserwindow) wordt getoond bij het betreden van een website. De gebruiker moet zelf het geopende scherm afsluiten of deze verdwijnt na een vooraf vastgesteld aantal seconden. Een pop-under verschijnt achter de vensters die door de gebruiker zijn geopend.
Tekstlink
Tekstlinks zijn vormen van advertenties. Een tekstlink is een woord of korte zin, die doorlinkt naar de website van de adverteerder.
Transacties
Verzamelnaam voor leads die leiden tot sales.
Views
Aantal keer dat een advertentie, banner of een ander soort advertentie, zoals een tekstadvertentie bij zoekmachines, wordt vertoond. Ook wel impressies (impressions) genoemd.
Zoekmachine Optimalisatie
Zie SEO.
Zoekmachine Marketing
De inzet van zoekmachines als marketinginstrument. Dit kan door middel van zoekmachine optimalisatie als ook door middel van (tekst)advertenties bij zoekmachines.