Zoekmachine Marketing begrippen deel 2

Een overzicht van de meest voorkomende termen op het gebied van Zoekmachine Marketing

Impressie

het aantal keren dat een advertentie getoond wordt, ook wel vertoningen of views genoemd

incentivized traffic

bezoekers die een of andere vorm van compensatie hebben ontvangen voor het bezoeken van een website

interface

een ‘schil’ waar binnen een programma is vormgegeven op het beeldscherm

internet

een wereldwijd netwerk van computernetwerken die met elkaar verbonden zijn en informatie met elkaar kunnen uitwisselen

intranet

een bedrijfsnetwerk al dan niet te gebruiken door verschillende vestigingen vanuit verschillende locaties (gebaseerd op internetprotocollen)

IP-adres = IP-nummer

unieke combinatie van vier series cijfers gescheiden door punten. Het IP-adres is een uniek adres van elke computer die op internet aangesloten is en zorg ervoor dat een PC een unieke en traceerbare plaats inneemt.

javascript

een scripttaal ontwikkeld door Netscape en gebruikt om websites interactief te maken. werkt i.v.m. beveiliging PC’s en niet compatible browsers niet altijd.

keywords = zoektermen

zoekwoorden ingevoerd in een zoekmachine en dus in grote mate bepalend voor de vindbaarheid van een website. gevorderde internetters gebruiken een serie zoekwoorden en leestekens (keyword string)

kliks

zie clicks

lead

potentiële klant

link

een verwijzing op een webpagina naar een ander deel van dezelfde website of naar een andere website

listing

de informatie welke verschijnt als resultaat na een zoekopdracht bij een zoekmachine

linkpopulariteit

de kwantiteit en kwaliteit van de websites die naar de eigen pagina linken. deze factor wordt steeds belangrijker in de webmarketing.

meta crawler

zoekmachine die zelf geen databank heeft, maar zijn informatie haalt uit meerdere andere zoekmachines

meta tags

de aanwijzingen voor een zoekmachine in de website welke onzichtbaar zijn voor de internetgebruiker. dit zijn onder andere de zoektermen, beschrijving van de website, gebruik van de taal en de aansturing van de zoekmachinerobots

navigatie

de manier om bezoekers te sturen/ helpen bij het zoeken op uw website door bijvoorbeeld een heldere structuur, menu en sitemap.

online mediacampagne

adverteren via internet

optimalisatie zoekmachine

zie search engine optimization

PageRank

de Google manier om aan te geven hoe belangrijk een bepaalde pagina is. Iedere individuele pagina van je site heeft dus een PageRank, deze kan ook verschillen per pagina. De PageRank van een pagina wordt vastgesteld door het aantal links dat naar de pagina wijst te tellen en te waarderen.

pageview

eenheid om het aantal bezoekers van een pagina te meten.

paid listing

zoekgerelateerde advertentietekst in de zoekresultaten bij zoekmachines en portalen

paid placement

het kopen op bepaalde zoektermen waardoor een plaats gekocht wordt in de resultaten of bij de resultatenlijst

pay per …

zie CPC, CPL, CPM en CPS

portal = portaal

toegangspoort tot het internet zoals Startkabel en Lycos.

reciprocal links

link tussen twee websites, welke naar elkaar gelinkt zijn

referrer

pagina van waaruit een internetter via een link op een andere pagina terecht is gekomen. hoe meer referrers hoe groter de kans dat iemand naar je site komt en hoe hoger je in de zoekmachine ranking komt

robot

een computerprogramma dat zelfstandig taken uitvoert voor zoekmachines zoals het (her)indexeren van websites. ze worden ook agents en spiders genoemd.

search engine advertising = SEA

het plaatsen van een zoekwoord gekoppelde advertenties bij zoekmachines

search engine

na het intikken van een zoekterm(string) zoekt de zoekmachine in haar database naar zoekresultaten

search engine submission

het toevoegen van een website aan een zoekmachine

search engine marketing = SEM

promotie van websites, wat voor een groot deel bestaat uit SEO en SEA

search engine optimization = SEO

het verhogen van de plaatsing van websites bij zoekmachines

search engine ranking = SER

zie search engine optimization

slotting fee

een bedrag gevraagd door webmasters aan adverteerders op premium advertentie posities

stickiness

de tijd die besteed wordt op een site. het is een belangrijk aandachtspunt om de bezoeker lang(er) vast te houden door o.a. het bieden van nieuws, updates en games

surfen = internetten

het navigeren over het internet met behulp van een browser en het klikken op links.

surfgedrag

de manier waarop gesurft wordt en op welke wijze gezocht wordt naar diensten en produkten

traffic

de bezoekersaantallen van een website

two tier affiliate programma

een affiliate programma structuur waarin webmasters commissies ontvangen over niet alleen hun eigen conversies maar ook over de conversies van webmasters die via hen aan het affiliate programma zijn gaan meedoen.

unieke bezoekers

het aantal verschillende personen die binnen een bepaalde periode een website bezoeken

uploaden

het kopiëren van bestanden via een netwerk (zoals het internet). er wordt een bestand van de eigen computer naar een andere computer (zoals een server) gekopieerd

url

Uniform Resource Locator, een compleet internet adres zoals http://www.zoektermen.nl

vertoningen

zie pageviews

views

zie pageviews

viral marketing

mond-tot-mondreclame over het internet. internetters zijn happy over een produkt of dienst en delen dat met anderen via o.a. mail, MSN, chat en hun weblog

WWW = world wide web

een dienst op het internet welke wordt gebruikt voor het overbrengen van informatie in de vorm van multimedia documenten, die met verwijzingen (links) aan elkaar zijn gekoppeld.

zichtbar- URL

bij AdWords campagnes is de zichtbare URL de URL die wordt weergegeven in de advertentie. De groene tekst is de zichtbare URL. (zie ook bestemmings-URL)

zoekmachine

zie search engine

zoekmachine optimalisatie

zie search engine optimization

« zoekmachine marketing begrippen deel 1