Zoekmachine Marketing begrippen deel 1

Een overzicht van de meest voorkomende termen op het gebied van Zoekmachine Marketing

advertising netwerk

een netwerk dat vele websites representeert in het verkopen van online advertenties. o.a. kliks.nl

AdWords

betaalde advertenties rechts naast de Google zoekresultaten

affiliate marketing

winstdeling tussen online adverteerders en online uitgevers. de webmaster ontvangt een vergoeding op basis van prestaties, verkopen, aantal kliks of aantal registraties.

banner (advertentie)

een grafische reclame-uiting op het internet met daaraan gekoppeld de url van de website. buttons zijn kleine banners.

banner uitwisseling

een netwerk waarin de deelnemende websites elkaars banners tonen.

bereik

hoeveel mensen er bereikt kunnen worden door bijvoorbeeld vermeldingen in webportalen

bestemmings-URL

bij AdWords campagnes kunnen bij een advertentietekst 2 soorten URL’s gebruikt worden. De zichtbare URL en de bestemmings-URL op. De bestemmings-URL is de exacte URL van uw website die wordt geopend wanneer gebruikers op uw advertentie klikken.

blog

een frequente chronologische publicatie van persoonlijke overwegingen en websites

browser

programma waarmee webpagina’s kunnen worden bekeken zoals Ms Internet Explorer of Firefox

click trough ratio (CTR)

het aantal kliks op een gesponsorde link uitgedrukt als percentage van het aantal views van deze links

clicks = kliks

het aantal keren dat er op een advertentie wordt geklikt

Cloaking

techniek waarmee een website aan zoekmachines een andere pagina toont om te indexeren dan aan de internetgebruiker

compabiliteit

de internetgebruiker heeft verschillende browsers en (kleuren)instellingen. zeer belangrijk is dus dat iedere bezoeker, ondanks verschil in browsers, uw website optimaal kan zien en dus de beste indruk krijgt van uw bedrijf.

content

de inhoud van je website en tevens een metatag op je website waarin je summier je website bescheven staat

content provider

aanbieder van informatie op internet, bijvoorbeeld nieuwspagina’s en weblogs

cookie

de cookie installeert zich (indien dit niet is afgeschermd) automatisch op de computer van de bezoeker, zodat deze bezoeker herkend wordt wanneer de websites nogmaals bezocht worden. affiliates maken hier ook gebruik van.

conversiekosten

de totale advertentiekosten delen door het aantal gerealiseerde verkopen

conversieratio

de mate waarin uw website in staat is om haar bezoekers te verleiden tot de gewenste acties. gaat twee op de honderd tot actie over geeft dat een 2% conversieratio als resultaat

conversie tracking

het achterhalen van de conversieratio door bijvoorbeeld het aanpassen van het bestelformulier

CPC(cost per click)

een advertentie betalingsmodel waarbij de adverteerder alleen betaalt wanneer er daadwerkelijk op een advertentie geklikt wordt

CPL(cost per lead)

de totale kosten van een advertentie campagne gedeeld door het aantal leads

CPM(cost per mille)

kosten per 1000 views van een banner

CPS (cost per sale)

kosten per verkocht produkt (zie conversiekosten)

CTR

zie click trough ratio

dagbudget

het dagbudget is het bedrag dat u per dag bereid bent te betalen voor een AdWords-campagne. Wanneer uw dagbudget op is worden uw AdWords advertenties niet meer vertoond.

description

een onderdeel van de metatags, een HTML label gebruikt om zoekmachines te voorzien van een beschrijving van de inhoud van de website

deep linking

het linken naar content die niet op de frontpage staat, maar dieper in de website te vinden is. handig bijvoorbeeld voor produktpromotie en bij bestelformulieren

directory

handmatig gerubriceerde overzichten van websites. kwalitatief in potentie een goede zoekopie zoals dmoz.org.

doorway (page)

een website/ pagina specifiek gemaakt om een hoge positie in zoekmachines te verkrijgen op specifieke zoektermen. Deze doorway wordt gepasseerd door de bezoekers voordat ze naar de daadwerkelijke content surfen.

downloaden

het binnenhalen van een bestand van een website naar uw eigen computer. Dat bestand kan een computerprogramma, tekst, plaatje, video of geluid zijn.

e-commerce

de mogelijkheid om producten en diensten te kopen en te verkopen via het internet

e-mail marketing

de promotie van produkten en diensten via e-mail

e-mail spam

zie spam

fixed fee

een van tevoren vast budget voor een reclamecampagne.

flash

multimedia technologie ontwikkeld door Macromedia

forum

een online discussie/ community waarin bezoekers bepaalde onderwerpen met elkaar bespreken

frames

structuur die het verdelen van een webpagina in twee of meer onafhankelijke delen mogelijk maakt. zoekmachines ‘lezen’ ze niet altijd even goed.

frequency cap

een beperking van het aantal keren dat een specifieke bezoeker een bepaalde advertentie te zien krijgt

gesponsorde link

zoekresultaten boven of naast de normale resultaten in een zoekmachine of portaal waarvoor een adverteerder betaalt

hit

iedere keer dat een bezoeker een website bezoekt wordt dit geregistreerd

homepage

een pagina (website), die door iedereen te bezichtigen is, op het internet.

HTML

het staat voor “Hyper Text Markup Language” en is een taal om layout te produceren. Elke website bevat HTML codes omdat dit de basis taal is van een website. Met HTML maak je de structuur van een website zoals de tabellen, de tekst, de afbeeldingen etcetera

Hyperlink

een verwijzing op een website naar een ander deel van dezelfde website of naar een andere website

» zoekmachine marketing begrippen deel 2