Website-als-beste-verkoper

Het zal je verbazen hoeveel websites vandaag de dag nog steeds vanuit de wij- vorm zijn geschreven. Websites die op een dergelijke manier zijn geschreven en dus vooral bedoeld zijn om het bedrijf achter de site zoveel mogelijk schouderklopjes te geven, converteren erg slecht en bieden voor de bezoeker nauwelijks toegevoegde waarde. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bezoekers je website wel interessant vinden en dat ze wel vinden waarnaar ze op zoek zijn? We zullen je hiervoor enkele tips geven. Voor meer interessante tips en zelf een complete workshop over hoe je van jouw website je beste verkoper kunt maken kun je ook op http://www.steedswijzer.nl/ kijken.

Tips 1: Denk vanuit het probleem van de klant

Wanneer mensen een zoekopdracht in Google invoeren, is dat omdat ze een bepaald vraagstuk hebben waar ze zelf het antwoord niet op weten. Een voorbeeld van een dergelijk vraagstuk is ‘’hoe metsel ik een muurtje?’’. Wanneer de kop op je webpagina met deze vraag begint, dan sla je letterlijk de spijker op zijn kop en zal de kans dat een bezoeker niet direct je website weer verlaat aanzienlijk verkleinen. Denk dus goed na over de hoofdvraag van je bezoeker.

Brainstorm vervolgens over de mogelijke subvraagstukken die de klant heeft. Voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld: welke soort stenen zijn geschikt voor welke situatie? Welk soort cement is goed en hoe lang moet ik het laten drogen? Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat het muurtje zo recht mogelijk blijft en hoe zorg ik ervoor dat het cement enkel in de voegen komt en niet op de stenen terechtkomt? Wanneer je de content op je website inricht op basis van de bovenstaande vragen, dan is de kans heel groot dat je bezoeker zeer geïnteresseerd je webpagina zal lezen.

Tip 2: Help je bezoeker om te kiezen

Laten we het voorbeeld van het muurtje aanhouden. Nu je de bezoeker diverse waardevolle informatie hebt gegeven die je kunt gebruiken wanneer hij een muurtje wil metselen, kun je hem helpen om te kiezen welk materiaal hij moet kopen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een aantal producten van je te benoemen die hij direct via de webwinkel kan bestellen. Denk hierbij aan cement, werkhandschoenen, hulpmiddelen et cetera. Daarnaast kun je ook aangeven waarom je bepaalde producten of merken aanprijst (wat de voordelen zijn). Op die manier kun je je bezoeker verder informeren over jouw producten en hem richting de koop sturen.

Tip 3: Voorkom dat je webpagina met een punt eindigt

Nu je bezoeker hebt geïnformeerd over hoe hij een muurtje kan metselen en welke producten hij daar het beste voor kan gebruiken, is de verleiding groot om je webpagina te eindigen met een punt. Maar wellicht heb je nog niet alle vragen van je bezoeker beantwoord en heeft hij behoefte aan meer ondersteuning en advies.

Zorg daarom altijd dat een webpagina niet met een punt eindigt maar met een actie. Een voorbeeld hiervan is een contactformulier, een belknop of een link naar een pagina met veelgestelde vragen. Op die manier houd je het ‘gesprek’ met je bezoeker gaande en voorkom je dat hij met onverrichte zaken je website verlaat.

Nu je onze 3 tips hebt gelezen is het tijd om je eigen website erbij te pakken en om te kijken of je de tips in jouw website goed hebt verwerkt. Zo niet, dan weet je dat er werk aan de winkel is en dat je nog de nodige punten kunt verbeteren om van jouw website je beste verkoper te maken! Heb je echter geen tijd om hiermee aan de slag te gaan? Neem dan eens een kijkje op http://resultinternetmarketing.nl/ en vraag naar de mogelijkheden.