Zoekmachine inzetten als Marketinginstrument

Waarom zet ik zoekmachines in als Marketinginstrument?

Zoekmachines zijn prachtige marketinginstrumenten. Waarom? Bijna iedere vraag (zoekopdracht) die aan een zoekmachine gesteld wordt is een intentie van de zoekende persoon, diegene die de zoekopdracht uitvoert. Bijvoorbeeld de intentie om iets te ondernemen, zoals de zoekvraag: ‘weekendje weg’ of de zoekvraag ‘concertagenda van Amsterdam’. Ook worden er directe koopintenties als zoekopdracht uitgevoerd, bijvoorbeeld de zoekvraag ‘nieuwe mobiele telefoon’ of ‘online kantoorartikelen bestellen’. Daarnaast worden zoekopdrachten gedaan die op termijn kunnen leiden tot koop, bijvoorbeeld de zoekvraag ‘hoe werken zonnepanelen’ of ‘wat zijn de voordelen van een frankeermachine’.

Alle zoekvragen bij elkaar vormen een interessante database voor marketeers. Door de informatie in deze database te analyseren ontstaat er een duidelijk beeld over het zoekgedrag van grote groepen personen, consumenten. Tot in detail is waar te nemen welke specifieke zoekvragen er gesteld worden en dus welke (koop)intenties er leven. Vervolgens is het de uitdaging om in te spelen op deze intenties door de antwoorden op zoekvragen te geven met uw website.

Jaarlijks worden er weer meer zoekopdrachten verwerkt door zoekmachines en het belang van een goede zoekmachine marketingstrategie is dan ook voor veel organisaties inmiddels van groot belang. Om zoekmachines op een juiste manier in te zetten als marketinginstrument is echter specifieke kennis vereist. Waar voorheen met name werd gekeken naar het aantal bezoekers op de website (traffic) en naar topposities op zoekwoorden, is het vandaag de dag van belang dat de juiste bezoekers de website bezoeken en dat voor renderende zoekwoorden topposities worden behaald. Waar het uiteindelijk om gaat is ROI, Return On Investment, het rendement van de inzet van zoekmachines als marketinginstrument. Immers, voor veel organisaties is het enkel krijgen van veel bezoekers niet de doelstelling van de website. Het gaat niet meer om pageviews, maar om het feit of er gewenste handelingen op de website worden uitgevoerd. De doelstellingen van een website zijn eerder bijvoorbeeld zo veel mogelijk informatieaanvragen of online verkopen (transacties) realiseren.

Meer weten? Wij leggen alle stappen graag verder aan u uit. Zie ook de pagina: Zoekmachine Marketing onze werkwijze.

Neem contact met ons op 020 – 71 65 411. U kunt ook ons contactformulier invullen.