Zoekgedraganalyse

Zoekgedraganalyse geeft meer inzicht in zoekgedrag

Het gebruik van zoekmachines verandert. Naarmate er meer ervaring wordt opgedaan met het zoeken middels zoekmachines worden de verschillende mogelijkheden die zoekmachines bieden meer benut. Zoekgedraganalyse geeft inzicht in dit veranderende zoekgedrag. Met verschillende methodes wordt er regelmatig onderzoek gedaan naar zoekgedrag. Enkele voorbeelden.

Eyetracking

Eyetracking is het analyseren van het kijkgedrag naar webpagina’s door middel van apparatuur en software. Deze vorm van onderzoek wordt veelvuldig uitgevoerd voor het analyseren van zoekmachineresultaten. Bij dergelijke onderzoeken worden de oogbewegingen geregistreerd en via die weg is te analyseren welke zoekresultaten van een zoekmachine veel bekeken worden.

Zoekwoordenonderzoek

Welke zoekwoorden worden vaak gebruikt? Het antwoord op deze vraag is op verschillende manieren te achterhalen. Enerzijds geven zoekmachines enig in de database met zoekopdrachten. Een aantal zoekmachines verschaft zelf absolute aantallen. De beste manier om goed zoekwoordenonderzoek te doen is het starten van een Google AdWords campagne. Op die manier ziet u namelijk niet enkel welke zoekopdrachten veel gebruikt worden, maar ook hoeveel van deze zoekopdrachten leiden tot een klik op uw advertentie. Door vervolgends de conversie te berekenen van deze bezoeken op uw website ziet u vanzelf welke zoekwoorden u het meeste rendement opleveren.

Wilt u goed scoren met uw webpagina’s op relevante zoektermen (zoekwoorden, zoekopdrachten) bij de belangrijkste zoekmachines? Neem dan contact met ons op op telefoonnummer 020 – 71 65 411 of vul uw gegevens in op ons contactformulier.