Wat is een zoekmachine?

Met een zoekmachine kan je gemakkelijk informatie vinden op het Internet.

Zoekmachines indexeren webpagina’s geautomatiseerd door middel van robots. Ook wel spiders genoemd. Dit zijn programma’s die webpagina’s downloaden en vervolgens nuttige informatie verzamelen van de pagina, zoals woorden en links, namen van afbeeldingen, titels, beschrijvingen en kopteksten. De linksdie gevonden worden door de spider zijn input om gevolgd te worden. De gevonden woorden en teksten etc. worden opgeslagen in een database..

Verschillende z oekmachines werken met verschillende technieken. Oorspronkelijk werkten de zoekmachines met de door de eigenaar van de website zelf opgegeven zoektermen (ook wel genaamd: keywords ), maar zoals te verwachte was werd daar veel misbruik van gemaakt doordat de webmasters deze keywords gingen gebruiken (misbruiken) om veel publiek te trekken, terwijl deze geen verband hielden met de inhoud van de webpagina..

Daarom werden diverse andere alternatieve technieken ontwikkeld. Zo werkt bijvoorbeeld Google onder andere met de populariteit van de websites: het aantal malen dat een website op andere websites wordt vermeld. Op de websites van de zoekmachines is meestal wel informatie te vinden over hoe ze werken.

Om de hegemonie van marktleiders als Google (in Nederland een marktaandeel van 94%) te ontlopen richten sommige zoekmachines zich op een bepaald specialisatiegebied. Omdat zij speciaal zijn geconfigureerd om juist voor dit gebied de beste resultaten naar boven te halen denken zij het hierop beter te doen dan algemene zoekmachines.

Een van die specialisatiegebieden van zoekmachines is de academische wereld. Elsevier richt zich met Scopus op deze markt. Web of Science is een concurrent die negenduizend tijdschriften en een krantenarchief van zestig jaar doorzoekt. Google probeert met Google Scholar zelf ook een speler in deze markt te worden. De MedischeZoekmachine.nl richt zich speciaal op medische zoektermen.

Een andere specialisatiegebied voor zoekmachines zijn consumentenproducten. Het Nederlandse El Cheapo heeft zich gespecialiseerd in het vergelijken van bepaalde producten bij verschillende aanbieders. Google doet hetzelfde met Google Shopping.