Het opzetten van je eigen horecagelegenheid bestaat uit verschillende fases. Zo heb je allereerst een geschikt pand nodig om je horecagelegenheid in te kunnen beginnen. Daarbij is het belangrijk om de benodigde vergunningen aan te vragen bij de gemeente. Op de website van een gemeente vind je vaak meer informatie over deze vergunningen en de manier waarop je ze aan kunt vragen. Vervolgens is het zaak om de keuken van je horecapand in te richten. Bekijk hier voorbeelden van apparaten, die je in de keuken kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een grote koelkast, een keukenmachine, een vaatwasser, enzovoorts. Is alles gereed? Begin in dat geval aan het winnen van klanten.

 

Online opvallen op sociale media

Online marketing is een zeer brede term. Vaak wordt bij online marketing direct gedacht aan de optimalisatie van een website. Hoewel dit een belangrijk onderdeel van online marketing is, zijn er meer factoren om rekening mee te houden. Zeker voor horecagelegenheden is het interessant om gebruik te maken van sociale media. Op sociale media kun je bijvoorbeeld foto’s delen van de inrichting van je pand. Zo krijgen geïnteresseerden een goed beeld van de sfeer die er hangt. Tegelijkertijd heb je op sociale media de kans om leuke acties op te zetten.

 

Vindbaarheid van je website verbeteren

Reeds werd al beschreven, dat ook de optimalisatie van je website een belangrijk onderdeel van online marketing is. Zorg dat je website vindbaar is binnen zoekmachines! Op deze manier vergroot je de groep met potentiële klanten van je horecagelegenheid. Mensen zullen bijvoorbeeld zoeken op “restaurant in X”, waarbij ze voornamelijk naar de eerste drie of vier resultaten kijken. Wanneer jouw website niet tot de eerste pagina in een zoekmachine behoort, is de kans groot dat mensen deze niet zullen bekijken. Op de eerste pagina vinden gebruikers van zoekmachines vaak al wat zij zoeken.

 

Door Stramark