Hoe werkt de Quality Score binnen Google AdWords?
Om te voorkomen dat er bijvoorbeeld allerlei auto-advertenties ontstaan op zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het onderwerp ‘fiets’ heeft Google de Quality Score ingevoerd in het AdWords systeem. Hiermee heeft Google een instrument in handen om de kwaliteit van tekstadvertenties te waarborgen. Immers, wanneer deze kwaliteit slechter zou worden zal ook het gebruik van de zoekmachine teruglopen. En wanneer het gebruik van de zoekmachine terugloopt zullen ook de advertentie-inkomsten voor de zoekmachine dalen, een afglijdende schaal dus, die voorkomen dient te worden.
Gevolgen voor uw AdWords campagne?
Wat betekent dit voor u als adverteerder? Om te beginnen is het belangrijk om te weten hoe de Quality Score door Google gemeten wordt. Google heeft een aantal variabelen in handen om dit te meten. Als eerste is dat de CTR, de Click Through Rate van een advertentie. Dit is het aantal kliks op een advertentie afgezet tegen het totale aantal zoekopdrachten op een specifiek zoekwoord. Wordt uw advertentie bijvoorbeeld bij 3 van de 100 zoekopdrachten op een specifiek zoekwoord aangeklikt, dan is de Click Through Rate (CTR) 3%. Dit zegt natuurlijk duidelijk iets over de kwaliteit van uw advertentie en is dus een belangrijke variabele.
Ten tweede kan Google waarnemen of u de zoekopdracht zoals gedaan is terug laat komen in uw advertentietekst. Adverteert u op het zoekwoord ‘fiets’ dan zal uw advertentie extra relevant zijn wanneer u het woord fiets laat terugkomen in uw advertentietekst. Niet alleen in de ogen van de zoekmachinegebruiker, maar ook in de ogen van de zoekmachine zelf.
Hetzelfde geldt voor het de pagina waarnaar u verwijst met uw tekstadvertentie. Staat het woord ‘fiets’ ook in uw landingpage? Wanneer dit het geval is zal de pagina waarnaar u verwijst vast relevant zijn voor de zoekopdracht.
Kortom, al deze verschillende bovenstaande variabelen zijn van belang voor u als adverteerder, wees hier dus alert op bij het inrichten en beheren van uw AdWords campagne. In welke verhouding de bovenstaande variabelen meetellen in de ogen van Google is helaas onbekend. Daarnaast weten we dat er meer variabelen bestaan, zoals bijvoorbeeld de laadtijd van uw landingpage, de pagina waarnaar uw verwijst met uw zoekmachine-advertentie.
Hulp bij uw AdWords campagne nodig?
Heeft u zelf onvoldoende tijd of kennis ter beschikking om in uw AdWords advertentiecampagne rekening te houden met de Quality Score? Wij managen AdWords campagnes voor onze opdrachtgevers en streven hierbij naar een zo hoog mogelijke conversie tegen een zo laag mogelijk prijs per conversie. Het verbeteren van de Quality Score van uw campagnes en advertentiegroepen binnen Google AdWords is hierbij een belangrijk aandachtspunt voor ons. Wij helpen u dus graag bij het managen van uw AdWords campagne. Lees hier meer over onze werkwijze zoekmachine marketing. Of neem gerust vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.