Linkpopulariteit

Het aantal inkomende links is van invloed op uw posities bij zoekmachines

Wij ontvangen regelmatig vragen over wat de invloed van de linkpopulariteit is op de posities bij zoekmachines. Daar kunnen we heel kort over zijn, het antwoord is: die invloed is zeer groot. In principe delen we op dit gebied geen kennis, maar in dit geval hebben we hier toch een interessant document over opgesteld. Hierin leggen we uit wat wel goed is en ook wat niet goed is.

Uw linkprofiel (linkpopulariteit) is het krachtigste aspect van uw Zoekmachine Optimalisatie, SEO inspanningen, vooral voor Google. Kwaliteit telt meer dan kwantiteit, maar het is belangrijk om een goede lijst van evenwichtige links te krijgen die uw website verbinden met het Internet. Diversificatie is de sleutel tot succes. Probeer bij uw inspanningen voor het bereiken van een goede linkpopulariteit u niet te concentreren op één en dezelfde bron of één enkele methode.

Dit artikel kijkt zuiver naar de aanwinst van links vanuit een Zoekmachine Marketing (of Zoekmachine Optimalisatie, SEO) standpunt.

Goede Links

1. Directories
Directories zijn een zeer interessante bron voor het verkrijgen van links. Sommige directories zijn belangrijk en andere directories zijn nauwelijks de moeite waard. Wees dus zorgvuldig in uw selectie en let goed op, want teveel en te snel links verkrijgen vanuit directories wordt door zoekmachines opgemerkt en kunnen een nadelig affect veroorzaken. U kunt overwegen om een link aan te vragen bij betaalde directories als Yahoo! of business.com, maar er zijn ook tal van gratis directories. Een belangrijke gratis directorie is bijvoorbeeld DMOZ.org.

2. Wederkerige links (reciprocal links) of links ruilen (linkruil)
Een wederkerige link is een link die u uitwisseld met een andere website. U plaats de link van de andere website en krijgt hier een link voor terug. U kunt gelezen hebben dat het ruilen van links niet meer interessant is. Het klopt inderdaad dat Google en misschien andere zoekmachines veel minder belang hechten aan links die geruild zijn. Met name wanneer dat op grote schaal op een website voorkomt. Beperk het aantal wederkerige links dus tot een minimum en zorg ervoor dat uw linkpopulariteit niet louter uit geruilde links bestaat. Als u links ruilt, zorg er dan voor dat uw link verschijnt op relevante website’s, webpagina’s die aansluiten bij de inhoud van uw webpagina.

3. Unieke inkomende links
Unieke inkomende links zouden het voornaamste deel van uw linkpopulariteit moeten uitmaken. U hoeft in dat geval namelijk niet een link terug te plaatsen, waardoor een link minder waardevol kan worden. Des te relevanter en belangrijker de website die uw link plaats is (gezien door de ogen van zoekmachines) des te meer gewicht zal deze link hebben.

4. Meerdere links op dezelfde website
Opnieuw, gebruik dit met mate. Het hebben van meerdere links vanaf 1 website (bijvoorbeeld door een banner of tekstlink advertentie) betekent dat zoekmachines een link als minder waardevol ervaren. En dus wordt er minder gewicht aan de desbetreffende link gegeven. Wel zorgen dergelijke links natuurlijk voor een grotere kans op traffic.

5. Links in Persberichten
Het schrijven van en plaatsen van een digitale persmededeling (persbericht) kunnen goede links opleveren. Vele persmededelingen worden gebruikt en doorgeplaatst op andere websites en industrieën met betrekking tot uw link (dus een goede relevantie!) en zij kunnen ook op sommige belangrijke nieuwswebsites worden geplaatst. Er zijn verschillende vrije beschikbare websites om persberichten op te plaatsen. Zorg er wel voor dat er een link naar uw website in voorkomt en beinvloed zo mogelijk de ankertekst van uw link.

6. Links in Artikelen
Het schrijven van en het plaatsen van artikelen aan artikeldirectories kunnen een groot aantal links opleveren, vergelijkbaar met het plaatsen van persberichten. Deze websites publiceren uw artikel (dat een bronvermelding met uw link bevat), wat tevens interessante traffic naar uw website kan opleveren.

7. Links in Forums of op Weblogs
Sluit u aan bij een forum en voeg uw link in uw handtekening. Of plaats (nuttige!) commentaren op weblogs en geef een link aan uw naam mee. Vermijd echter spamblogs of slechte forums. Zorg er daarnaast voor dat u altijd nadenkt over de relevantie van een link op een forum of weblog. Nogmaals, kwaliteit gaat boven kwantiteit.

8. Reclame Pagina’s
Sommige websites staan toe om een volledige pagina op hun website te plaatsen. In de meeste gevallen zult u moeten betalen om de geschreven pagina te krijgen. U kunt dan de pagina vaak zelf schrijven. Over het algemeen zal de website ook andere vormen van reclame omvatten, maar zolang u uw plaatsen zorgvuldig kiest kan dit in sommige gevallen uitstekende links produceren.

Slechte Links

1. FFA websites
Een FFA, of vrij-voor-iedereen (Free For All) pagina, is een pagina waarop iedereen desgewenst een link kan plaatsen. Bijna alle zoekmachines negeren dergelijke pagina’s en dus zijn links vanaf FFA pagina’s nutteloos. Ook zullen dergelijke links geen enkele traffic naar uw website realiseren, wat bij goede links wel het geval zal zijn. Sterker nog, u maakt grote kans meer spam te ontvangen wanneer u veel vermeldingen op pagina’s die vrij zijn voor iedereen heeft. Eigenaren van dergelijke websites gebruiken uw gegevens voor spamlijsten, dat is dan ook de belangrijkste reden waarom dergelijke pagina’s bestaan.

2. Linkfarms
Een linkfarm is een pagina die een bovenmatig groot aantal links bevat. Sommigen zeggen dat een pagina met meer dan 100 uitgaande links een linkfarm is, echter kunnen wij dit niet bevestigen of ontkennen, het precieze aantal is niet bekend. Wel is bekend dat dergelijke farms weinig tot geen inkomende links heeft en dus zo goed als niet in verbinding staat met het Internet als wel met andere linkfarms. U kunt dit zien als aparte webs binnen het World Wide Web.

3. Niet relevante Links
Niet relevante links zijn links die op pagina’s staan zonder relevantie met de inhoud van uw pagina. Aangezien zoekmachines op zoek zijn naar natuurlijk geplaatste links zullen dergelijke links in mindere mate meetellen en weinig positieve effecten voor uw posities bij zoekmachines kunnen veroorzaken.

4. Links op niet Geïndexeerde Website’s
Vanuit het oog van Zoekmachine Marketing of SEO (Search Engine Optimization) bekeken, zijn links die staan op webpagina’s die niet zijn geïndexeerd door zoekmachines waardeloos. Er kunnen hiervoor verschillende redenen zijn, bijvoorbeeld noindex of nofollow markeringen of een robots.txt bestand voor de website. Een zoekmachine kan namelijk in dergelijke gevallen aan de link geen enkele waarde toekennen, want een zoekmachine kent de link immers niet. Wel is het zo dat de website in de toekomst misschien wel geïndexeerd zal worden, maar zorg ervoor dat het aantal links op niet geindexeerde pagina’s niet de overhand heeft. U kunt controleren of een website bij een zoekmachine bekend is door site:www.naamvandewebsite.nl als zoekopdracht bij een zoekmachine te gebruiken.

Conclusie
Uw linkpopulariteit dient als natuurlijk aangezien te worden door zoekmachines. Gebruik de goede links zo veel mogelijk, maar variëer. Vermijd de slechte links. Hou er tevens rekening mee dat zoekmachines pas na verloop van tijd een bepaalde waarde toekennen aan bepaalde links (hoe langer de link ergens staat des te betrouwbaarder dit is voor zoekmachines). Ook moet u zich realiseren dat wanneer u links aanvraagt dat het geruime tijd kan duren voordat een link ook daadwerkelijk geplaatst is. En vervolgens moeten zoekmachines links ook nog vinden. Al met al kan het dus even duren voordat u effect sorteert in de organische resultaten van zoekmachines. Wees dus vooral geduldig. Verzamel links uit zo veel mogelijk bronnen en gebruik verschillende beschrijvingen in de linktekst (ankertekst). Door deze richtlijnen te volgen kunt u uw linkpopulariteit verbeteren en zullen uw posities in de organische resultaten van zoekmachines verbeteren. Komt u er zelf niet uit? Of wilt u dit traject liever uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

J8 Zoekmachine Marketing heeft jaren ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie en heeft toegang tot actuele kennis over de werking van zoekmachines. Door middel van deze kennis slagen wij er telkens in om websites optimaal vindbaar te maken. Vul hieronder uw gegevens in voor meer informatie over het verkrijgen van topposities bij zoekmachines.