Informatie over zoekmachine Google

Meer informatie over zoekmachine Google

Google is de zoekmachine van Google Inc. voor infomatie op het Internet. De zoekmachine is gelanceerd in 1998 door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, te weten Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden samen 2 jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op het Internet. Al snel werd Google ‘s werelds populairste zoekmachine. Gebruikers waren tevreden over de zoekresultaten, en over de presentatie ervan.

Herkomst van de naam Google

Het woord Google is een variant van het woord "googol". Dit woord werd verzonnen door Milton Sirotta, het neefje van de Amerikaanse wiskundige Edward Kasner. Googol is synoniem voor een 1 met 100 nullen. De term weerspiegelt de bedrijfsmissie om alle informatie van de wereld zowel toegankelijk en nuttig te maken.

Hoe werkt Google’s zoekmachine?

De basis van de Google-zoekmachine is een algoritme met de naam PageRank. In essentie wordt de waarde van een pagina bepaald door het aantal malen dat er naar gelinkt wordt vanaf andere internetpagina’s. Elke verwijzing betekent een stem voor een pagina. Google analyseert ook de pagina die de stem uitbrengt. PageRank heeft een schaal van 1 tot 10.

PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te rangschikken. Een hoge PageRank betekent echter niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten automatisch hoog zal scoren.

Het exacte algoritme van Google wordt door de makers geheim gehouden en is voor buitenstaanders niet altijd even gemakkelijk te begrijpen. Niemand weet hoe zwaar PageRank weegt in het totale algoritme.

De index

Elke zoekopdracht doorzoekt in minder dan een seconde een index die is opgebouwd uit vele miljarden webpagina’s. Een groot deel van die pagina’s wordt regelmatig bezocht door de spider van Google, Googlebot genaamd. De spider leest de pagina en slaat de gegevens op in de index. De spider is in staat om links te volgen, en kan op die manier een groot deel van het web bezoeken.

Techniek: datacenters

Van meet af aan is er door Google voor gekozen om niet te werken met 1 grote centrale computer, maar met een netwerk van zeer veel relatief goedkope computers. Googles serverpark bestaat uit honderdduizenden systemen die zijn opgebouwd uit standaard hardwarecomponenten. De computers staan verspreid over allerlei datacentra in verschillende landen.

Bijna ieder land kent een eigen versie van de zoekmachine Google. Enkele voorbeelden zijn:

J8 Zoekmachine Marketing heeft jaren ervaring met de werking van zoekmachines en volgt de ontwikkelingen op de voet. De algoritmes van zoekmachines veranderen continu. U posities bij zoekmachines kunnen veranderen naarmate deze algoritmes veranderen. Wilt u blijvend topposties bij zoekmachines? Vul uw gegevens hieronder in en wij nemen direct contact met u op.