Hoe werken advertentiesystemen van zoekmachines?

Hoe werken advertentiesystemen van zoekmachines ?

De werking van de advertentiesystemen van zoekmachines is in de basis identiek. In het systeem geeft u aan bij welke zoekopdrachten een advertentie moet worden vertoond. Vevolgens stelt u een maximale prijs per klik in en uw advertentiecampagne wordt geactiveerd. Een hoge bieding op een zoekwoord geeft en hogere positie van de advertentie, echter telt inmiddels ook de relevantie van advertenties mee in de positionering van de advertentie. Immers, een relevante advertentie is voor de gebruiker van de zoekmachine waardevol. En dus is dit ook waardevol voor de zoekmachine, aangezien dit leidt tot herhaald gebruik van deze zoekmachine.

Dergelijke advertentiesystemen staan eigenlijk nog in de kinderschoenen. Alhoewel het al enkele jaren mogelijk is gebruik te maken van deze advertentievorm zijn de systemen nog volop in ontwikkeling. Regelmatig komen er nieuwe functies bij en worden nieuwe advertentiegelijkheden aangboden, zoals bijvoorbeeld lokaal adverteren. Hierbij wordt een advertentie enkel vertoond aan personen die de zoekopdracht vanuit een bepaalde regio doen.

Alhoewel de advertentiesystemen vrij gebruiksvriendelijk zijn gemaakt, is wel de nodige kennis gewenst om advertentiecampagnes op een juiste en professionele manier op te zetten. Door de snelle veranderingen in de systemen is het tevens van belang deze kennis up-to-date te houden. Het gevaar bestaat anders dat u uw advertentiebudget niet goed besteedt en meer kosten maakt dan dat het opbrengsten oplevert. Overweeg dus eens een specialist op dit gebied te raadplegen voordat u hier zelf aan begint. Dit kan in veel gevallen zowel een tijdsbesparing als ook een kostenbesparing opleveren.

Het belangrijkste aspect van dergelijke advertentiesystemen is dat inzichtelijk kan worden gemaakt wat een advertentiecampagne kost en wat deze oplevert. Oplevert in de vorm van bijvoorbeeld inschrijvingen op een (elektronische) nieuwsbrief van uw bedrijf, een informatieaanvraag over uw producten of diensten, een specifieke offerteaanvraag of zelf directe online verkopen. Deze gewenste handelingen van bezoekers van uw website worden ook wel als conversiedoelen omschreven.

Meer weten? Zie ook de pagina: Zoekmachine Marketing onze werkwijze.

Of neem contact met ons op 020 – 716 54 11. U kunt ook ons contactformulier invullen.