Het inhoudsnetwerk van Google

Genereer kliks met uw belangrijke zoekwoorden

Het Google Netwerk bestaat uit duizenden inhouds- en zoekwebsites waarop gerichte Google-advertenties worden weergegeven. Het netwerk bevat zowel grote webportalen en zoeksites als websites die deelnemen aan het programma Google AdSense.

In de accounts van adverteerders wordt het Google Netwerk onderverdeeld in een netwerk van zoekpagina’s en een netwerk van inhoudspagina’s. Naast de pagina’s met zoekresultaten van Google, kunnen adverteerders hun advertenties weergeven op één van deze netwerken of op beide netwerken. Standaard worden alle campagnes op het gehele Google Netwerk weergegeven. Adverteerders kunnen één of beide netwerken uitschakelen, maar hun advertentie wordt sowieso weergegeven op de pagina’s met zoekresultaten van Google.

Sites in het Google Netwerk zijn onder andere America Online, HowStuffWorks, AskJeeves (VS en Verenigd Koninkrijk), T-Online (Europa), News Interactive (Australië), Tencent (China) en duizenden andere sites van over de hele wereld. In Nederland zijn dit onder andere Marktplaats, Gouden Gids en Startpagina.

Alle advertenties die worden weergegeven op het zoeknetwerk, zijn contextuele tekstadvertenties. In Google’s netwerk van inhoudspagina’s bevinden zich duizenden websites, van kleine sites tot gigantische webportalen.

Er is een onderscheid te maken tussen contextueel adverteren en sitegericht adverteren:

Contextueel adverteren:

het advertentiesysteem leest en begrijpt de inhoud en context van webpagina’s en koppelt deze informatie aan de zoekwoorden van een AdWords campagne. Advertenties worden alleen weergegeven op webpagina’s waarvan de inhoud sterk overeenkomt met de in de AdWords campagne opgegeven zoekwoorden. Zo weet u zeker dat een advertentie wordt weergegeven voor een afgebakende doelgroep die geïnteresseerd is.

Sitegericht adverteren:

Om een breder publiek te bereiken op een groter aantal inhoudssites, kunt u profiteren van de functie voor sitegericht adverteren van Google. Met de functie voor sitegericht adverteren kunt u handmatig een aantal sites selecteren waarop uw advertenties worden weergegeven. In plaats van zoekwoorden te vergelijken met de inhoud, kunt u uw boodschap richten op een bepaald publiek. Wanneer u maximum kosten per 1000 vertoningen (CPM) instelt, bepaalt u hoeveel u per vertoning betaalt.

Sitegerichte advertenties kunnen zowel tekst- als beeldadvertenties zijn. Sitegerichte tekstadvertenties worden gebruikt voor het volledige advertentieblok op de pagina van de uitgever, zodat u de controle hebt over de boodschap voor uw publiek.

Google biedt adverteerders de mogelijkheid om gerichte beeldadvertenties weer te geven voor deelnemende sites binnen het inhoudsnetwerk. Met beeldadvertenties kunt u op doeltreffende wijze uw boodschap overbrengen. Beeldadvertenties zijn beschikbaar in een aantal verschillende formaten: banners, skyscrapers en rechthoeken.

Beeldadvertenties kunnen worden gericht op de context. Dankzij de technologie van Google worden overeenkomsten gezocht tussen uw zoekwoorden en de pagina-inhoud en context. U kunt uw beeldadvertenties echter ook richten op bepaalde sites die u selecteert. Het kostentype voor beeldadvertenties is afhankelijk van de geselecteerde optie voor doelgerichtheid: contextuele advertenties worden per klik betaald en sitegerichte advertenties per vertoning.

Meer informatie over adverteren in het inhoudsnetwerk van Google? Vul dan onderstaand formulier in. Wij helpen u graag verder.

Uw naam*

Uw email*

Telefoonnummer

Onderwerp

Uw bericht

Vul de code uit de afbeelding in
captcha