De historie van zoekmachineoptimalisatie

Meer informatie over de achtergrond van zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Het begin van zoekmachineoptimalisatie

In het midden van de jaren 90 begonnen webmasters al met het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dit hield in dat webmasters een website enkel gingen aanmelden bij de verschillende zoekmachines die in die tijd bestonden. De zoekmachines stuurde na een dergelijke aanmelding een spider langs om de website te indexeren. Op die manier kwam een website in ieder geval bij een zoekmachine voor, iets waar ten ook al het belang van werd ingezien.

Eigenaren van websites werden in ide periode gezien als belangrijke bronnen door de zoekmachines, aangezien deze op de website konden aangeven waar een website of webpagina over ging. De eerste versies van zoekalgoritmen zijn hierdoor gebaseerd op de webmaster. Informatie zoals de zoekwoord metatag werden door zoekmachines in die tijd zwaar meegewogen. Na verloop van tijd bleek echter dat het rangschikken met behulp van deze metadata niet betrouwbaar was. Dit omdat sommige webmaster deze metatags misbruikten door irrelevante zoekwoorden toe te voegen en zo kunstmatig de relevantie probeerden te verhogen. Onjuiste, onvolledige en inconsistente informatie in de metatags zorgde ervoor dat zoekmachines problemen ondervonden om webpagina’s goed te rangschikken.

Om betere resultaten aan hun gebruikers te presenteren, moesten zoekmachines zich aanpassen om zo toch de meest relevante zoekresultaten te kunnen tonen aan gebruikers van zoekmachines. En dus gingen zoekmachines meer complexe algoritmen ontwikkelen om het proces van rangschikking te verbeteren, waarbij rekening werd gehouden met extra, externe factoren die voor webmasters moeilijk of helemaal niet te manipuleren zijn.

De opkomst van Google

Tegelijkertijd ontwikkelden de aan de Stanford Universiteit afgestudeerde studenten , Larry Page en Sergey Brin de “backrub”, een zoekmachines die op basis van een wiskundige berekening de populariteit van webpagina’s bepaalt. Deze populariteit wordt berekend door het algoritme PageRank. Dit is een berkening van de hoeveelheid en de sterkte van de inkomende links die naar een website lopen. De PageRank schatte daarmee eigenlijk de kans dat een bepaalde pagina zal worden bereikt door een gebruiker die willekeurig op het web surft. Hiermee is zoekmachine Google geboren. Voor wat betreft de zoekmachineoptmalisatie betekende dit dat webmasters en marketeers zich nu niet enkel moesten concentreren op de inhoud en opbouw van een website, maar ook op het verkrjgen van links vanaf andere websites. Dit zorgde ervoor dat niet enkel webmasters zich gingen bezig houden met zoekmachineoptimalisatie, maar dat er experts op het gebied van zoekmachineoptimalisatie opstonden, zogenaamde SEO-ers. Door de ontwikkelingen van zoekmachines en haar algoritmen te volgen specialiseerden zij zich in het verkrijgen van goede posities van zoekmachines.

De opkomst van SEO

Google geeft inmiddels aan dat zij website rangschikt op basis van meer dan 200 verschillende variabelen. De drie belangrijkste zoekmachines, Google, Yahoo en Microsoft’s Live Search, geven allen geen informatie over de algoritmen die zij gebruiken om te rangschikken. Dat maakt zoekmachineoptimalisatie een uitdagend vakgebied.

Gelukkig delen de verschillende SEO-ers de informatie en kennis die zij gaandeweg opdoen. SEO-beoefenaars kijken hierbij bijvoorbeeld naar de octrooien die door de diverse zoekmachines worden aangevraagd, om zo inzicht te krijgen in de algoritmen van zoekmachines. Bekende SEO’s, zoals Rand Fishkin, Barry Schwartz, Aaron Wall en Jill Whalen, hebben verschillende publicaties gedaan over zoekmachineoptimalisatie, en hebben hun adviezen tevens gepubliceerd in online fora en blogs op het Internet. .

Zelf zoekmachineoptimalisatie inzetten?

Wilt u hoge posities bij zoekmachines voor uw website? Neem dan eens contact met ons door hieronder uw gegevens in te vullen.

Wanneer u tevens de zoekwoorden (zoekopdrachten) invult waarvoor u een toppositie wilt behalen dan sturen wij u vrijblijvend de huidige posities van uw website op de betreffende zoekwoorden.