Een overzicht van de meest voorkomende termen op het gebied van Zoekmachine Marketing
Impressie
het aantal keren dat een advertentie getoond wordt, ook wel vertoningen of views genoemd
incentivized traffic
bezoekers die een of andere vorm van compensatie hebben ontvangen voor het bezoeken van een website
interface
een ‘schil’ waar binnen een programma is vormgegeven op het beeldscherm
internet
een wereldwijd netwerk van computernetwerken die met elkaar verbonden zijn en informatie met elkaar kunnen uitwisselen
intranet
een bedrijfsnetwerk al dan niet te gebruiken door verschillende vestigingen vanuit verschillende locaties (gebaseerd op internetprotocollen)
IP-adres = IP-nummer
unieke combinatie van vier series cijfers gescheiden door punten. Het IP-adres is een uniek adres van elke computer die op internet aangesloten is en zorg ervoor dat een PC een unieke en traceerbare plaats inneemt.
javascript
een scripttaal ontwikkeld door Netscape en gebruikt om websites interactief te maken. werkt i.v.m. beveiliging PC’s en niet compatible browsers niet altijd.
keywords = zoektermen
zoekwoorden ingevoerd in een zoekmachine en dus in grote mate bepalend voor de vindbaarheid van een website. gevorderde internetters gebruiken een serie zoekwoorden en leestekens (keyword string)
kliks
zie clicks
lead
potentiële klant
link
een verwijzing op een webpagina naar een ander deel van dezelfde website of naar een andere website
listing
de informatie welke verschijnt als resultaat na een zoekopdracht bij een zoekmachine
linkpopulariteit
de kwantiteit en kwaliteit van de websites die naar de eigen pagina linken. deze factor wordt steeds belangrijker in de webmarketing.
meta crawler
zoekmachine die zelf geen databank heeft, maar zijn informatie haalt uit meerdere andere zoekmachines
meta tags
de aanwijzingen voor een zoekmachine in de website welke onzichtbaar zijn voor de internetgebruiker. dit zijn onder andere de zoektermen, beschrijving van de website, gebruik van de taal en de aansturing van de zoekmachinerobots
navigatie
de manier om bezoekers te sturen/ helpen bij het zoeken op uw website door bijvoorbeeld een heldere structuur, menu en sitemap.
online mediacampagne
adverteren via internet
optimalisatie zoekmachine
zie search engine optimization
PageRank
de Google manier om aan te geven hoe belangrijk een bepaalde pagina is. Iedere individuele pagina van je site heeft dus een PageRank, deze kan ook verschillen per pagina. De PageRank van een pagina wordt vastgesteld door het aantal links dat naar de pagina wijst te tellen en te waarderen.
pageview
eenheid om het aantal bezoekers van een pagina te meten.
paid listing
zoekgerelateerde advertentietekst in de zoekresultaten bij zoekmachines en portalen
paid placement
het kopen op bepaalde zoektermen waardoor een plaats gekocht wordt in de resultaten of bij de resultatenlijst
pay per …
zie CPC, CPL, CPM en CPS
portal = portaal
toegangspoort tot het internet zoals Startkabel en Lycos.
reciprocal links
link tussen twee websites, welke naar elkaar gelinkt zijn
referrer
pagina van waaruit een internetter via een link op een andere pagina terecht is gekomen. hoe meer referrers hoe groter de kans dat iemand naar je site komt en hoe hoger je in de zoekmachine ranking komt
robot
een computerprogramma dat zelfstandig taken uitvoert voor zoekmachines zoals het (her)indexeren van websites. ze worden ook agents en spiders genoemd.
search engine advertising = SEA
het plaatsen van een zoekwoord gekoppelde advertenties bij zoekmachines
search engine
na het intikken van een zoekterm(string) zoekt de zoekmachine in haar database naar zoekresultaten
search engine submission
het toevoegen van een website aan een zoekmachine
search engine marketing = SEM
promotie van websites, wat voor een groot deel bestaat uit SEO en SEA
search engine optimization = SEO
het verhogen van de plaatsing van websites bij zoekmachines
search engine ranking = SER
zie search engine optimization
slotting fee
een bedrag gevraagd door webmasters aan adverteerders op premium advertentie posities
stickiness
de tijd die besteed wordt op een site. het is een belangrijk aandachtspunt om de bezoeker lang(er) vast te houden door o.a. het bieden van nieuws, updates en games
surfen = internetten
het navigeren over het internet met behulp van een browser en het klikken op links.
surfgedrag
de manier waarop gesurft wordt en op welke wijze gezocht wordt naar diensten en produkten
traffic
de bezoekersaantallen van een website
two tier affiliate programma
een affiliate programma structuur waarin webmasters commissies ontvangen over niet alleen hun eigen conversies maar ook over de conversies van webmasters die via hen aan het affiliate programma zijn gaan meedoen.
unieke bezoekers
het aantal verschillende personen die binnen een bepaalde periode een website bezoeken
uploaden
het kopiëren van bestanden via een netwerk (zoals het internet). er wordt een bestand van de eigen computer naar een andere computer (zoals een server) gekopieerd
url
Uniform Resource Locator, een compleet internet adres zoals http://www.zoektermen.nl
vertoningen
zie pageviews
views
zie pageviews
viral marketing
mond-tot-mondreclame over het internet. internetters zijn happy over een produkt of dienst en delen dat met anderen via o.a. mail, MSN, chat en hun weblog
WWW = world wide web
een dienst op het internet welke wordt gebruikt voor het overbrengen van informatie in de vorm van multimedia documenten, die met verwijzingen (links) aan elkaar zijn gekoppeld.
zichtbar- URL
bij AdWords campagnes is de zichtbare URL de URL die wordt weergegeven in de advertentie. De groene tekst is de zichtbare URL. (zie ook bestemmings-URL)
zoekmachine
zie search engine
zoekmachine optimalisatie
zie search engine optimization