SEO en betaalde mediacampagnes zijn de twee meest voorkomende digitale marktstrategieën en ze worden vaak doorgevoerd als een zogenaamd ‘één-tweetje’. SEO is meer een langdurig spel waarbij marketeers werken om de SERP-rankings van een website te verbeteren. Dit komt uiteindelijk neer op de verbetering van een zoekmachine resultaat. Het tweede omvat alles van betaalde sociale media-advertenties tot PPC-campagnes. PPC staat voor ‘Pay Per Click’ en je advertentie staat bovenaan in Google, maar je zult wel per klik moeten betalen als een consument erop klikt. We leggen het verschil tussen PPC en organisch verkeer in deze blog aan je uit, om zo een beter begrip te krijgen.

Hoe bereik je met de juiste SEO hogere rankings? 

Terwijl betaalde media je duizenden impressies kan geven, zal het niet altijd het grootste stuk van een marketing-budget waard zijn. Vooral als je aan het grotere plaatje denkt. De meeste startende ondernemers hebben echter niet meteen het startkapitaal om betaalde media te activeren en daarom beginnen ze met zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar dan zien ze al snel in dat organisch verkeer lang duurt om gewenste resultaten te behalen en weten ze bovendien niet optimaal dit gedeelte van de onderneming te benutten.

Om deze reden alleen al zullen ondernemers van een betaalde campagne willen afwijken. Toch is een goede website analyse en content nodig om hoger in Google te ranken. Daarbij zullen leads plus de juiste zoekwoorden naar een betere notering leiden. Verder zijn goede SEO en sociale mediakanalen ook noodzakelijk. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en Twitter. Een blog schrijven zal natuurlijk ook positief bijdragen aan een verhoging, maar deze moet wel met de juiste keywords geschreven zijn.

Al de voorgaande aandachtspunten zullen nutteloos zijn als je een website beheert die traag is. Daarnaast zul je ook een sitemap moeten maken en de website mag geen 404-pagina’s bevatten. Zorg er ook voor dat je site geoptimaliseerd is en alle content op een Android toestel en iPhone leesbaar is. Als alles in orde is, dan kun je van de Google zoekwoordplanner gebruikmaken. De juiste keywords zullen uitermate belangrijk zijn om de juiste nieuwe blog te schrijven. Zorg ervoor dat je in deze blog verschillende landingspagina’s via hyperlinks naar je website vermeldt.

Over het algemeen zul je veel tijd moeten besteden om de website naar de top drie in Google te krijgen. Juist dit punt is voor veel ondernemers een struikelblok. Toch is het verkrijgen van organisch verkeer kosteneffectief, in tegenstelling tot een PPC-campagne. Daarnaast zijn er bepaalde internetbronnen te vinden om de basisbeginselen van zoekmachine optimalisatie zelf te leren. Deze technische zoekmachine optimalisatie richtlijnen geven je stap-voor-stap uitleg om je positie in de ranglijst te verhogen. Voor beginners die de basis van de zoekmachine optimalisatie willen beheersen is dit een geweldige manier om te starten.

PPC-campagnes 

De andere kant om hoger in de ranglijst te komen is via SEA (Search Engine Advertising) oftewel PPC-campagnes. Deze vorm van marketing wordt vaak gebruikt om direct bovenaan in Google te verschijnen. Maar is het eigenlijk wel kosteneffectief en levert het genoeg verkeer naar de website op? De kunst om een top mediacampagne te maken is niet weggelegd voor een leek. Het is daarom beter om dit gedeelte uit te besteden aan een specialist, die hierin getraind is.

Mocht de campagne klaar zijn, dan zul je na verloop van tijd moeten bekijken of deze vorm van marketing eigenlijk wel loont. Je kunt wel een campagne zijn gestart, maar als de kliks per keer je meer kosten dan opbrengen, dan ben je verkeerd bezig. Daarnaast is een goede mediacampagne ook gericht op het type bedrijf, de leeftijd van consumenten, demografie en uitgaven.

De kosten per klik zullen sterk afhangen van de woorden die je gebruikt. De voornaamste keywords zullen vooral door andere concurrerende bedrijven worden gebruikt. Daarvoor zul je dus dieper in de buidel moeten tasten. Verder zul je moeten bekijken of een consument ook doorklikt nadat de hoofdpagina wordt bezocht. Mocht dit niet het geval zijn, dan heeft het weinig zin om deze marketingcampagne voort te zetten, omdat je namelijk meer betaalt dan verkoopt.

Conclusie

Als je bedrijf op een gegeven moment vooruit gaat, dan kun je de verschillende campagnes en tips gebruiken om nog hoger in de ranglijst van zoekmachines te komen. Vaak heb je dan ook genoeg ruimte om te investeren en zul je wellicht meer kennis hebben vergaard door middel van websites en strategieën. Wil je uiteindelijk een optimaal resultaat behalen, dan zijn organisch verkeer en PPC-campagnes een voortreffelijk duo.