Backlinks zijn nog altijd de belangrijkste ranking factor om hoog in Google te komen. Content is een goede tweede ranking factor en de verwachting is dat content weleens belangrijker kan gaan worden dan backlinks. Dat zal echter niet wegnemen dat backlinks nog steeds belangrijk zullen zijn, misschien alleen niet meer het allerbelangrijkste.

Het verkrijgen van backlinks

Het verkrijgen van backlinks is een tijdrovende en lastige klus.

Idealiter gaan anderen op eigen initiatief naar je website linken, zodat je een backlink profiel krijgt wat op natuurlijke wijze groeit. In de praktijk werkt het echter voor de meeste niet op die manier. Zeker als je een commerciële website hebt dan zullen anderen niet uit zichzelf een link naar je website plaatsen. Tenzij je echt iets heel unieks te bieden hebt misschien.

De meeste onder ons zullen echter moeite moeten doen om backlinks te verkrijgen. Maar waar begin je en hoe pak je het aan? In dit artikel zal ik je een aantal tips en ideeën geven voor het verkrijgen van backlinks.  

Tip 1 – maak een blog

Een blog op je website zal er indirect voor zorgen dat je backlinks kunt gaan verkrijgen.

Stel je bent een pensioenadviseur. Je hebt een eenvoudige website met daarop wat foto’s van je kantoor en je medewerkers. Er zal voor anderen dan weinig aanleiding zijn om een link naar je website op te nemen. Er zijn 1000 pensioenadviseurs in Nederland met een saaie website, waarom zou men naar je site willen linken?

Als de pensioenadviseur uit dit voorbeeld een blog op zijn website begint dan creëert hij iets aantrekkelijks voor anderen om naar te linken. Hij zou een artikel kunnen schrijven over hoe je als ZZP-er je pensioen kunt opbouwen. Websites en blogs welke zich richten op ZZP-ers zullen het voor hun achterban wellicht interessant vinden om ze te wijzen op deze waardevolle informatie door er een link naar op te nemen.

Nu is het in de praktijk vaak zo dat men niet uit zich zelf een link zal gaan opnemen naar je blog. Je zal men moeten wijzen op het bestaan van je blog artikel. Dit kan je doen door iedereen een e-mail te sturen waarvan je denkt dat je blog artikel iets kan toevoegen aan de informatie welke zij op de website hebben staan. De pensioenadviseur uit dit voorbeeld zou blogs kunnen mailen welke zich op ZZP-ers richten.

Tip 2 – Kijk over de schouders van je concurrenten mee

Hoe mooi zou het wel niet zijn als je over de schouders van je concurrenten mee kon kijken? Met de software van ahrefs.com en semrush.com kan dat!

Ahrefs.com heeft de Link Intersect Tool. Bij deze tool kan je de URL’s van een aantal concurrenten ingeven. De tool laat je vervolgens zien welke sites er naar je concurrenten linken maar niet naar jouw site. Omdat deze sites wel bereid zijn om naar je concurrenten te linken mag je ervan uitgaan dat ze ook bereid zijn om naar jouw website een link op te nemen. Het enige wat je nog hoeft te doen is deze websites een email sturen met het verzoek of ze ook naar jouw site willen linken.

Tip 3 – Directories

Directories zoals startpagina.nl, startkabel en de vele startpagina look-a-likes zijn een manier om snel aan backlinks te komen. Het aanvragen van een backlink is heel laagdrempelig, deze websites hebben daarvoor een speciaal formulier welke je kunt invullen.

Niet iedere beheerder zal je aanvraag honoreren maar als je website goed bij het thema van de directory past dan is de kans toch wel redelijk groot dat je verzoek gehonoreerd wordt.

Let er bij directories wel op dat je alleen links aanvraagt bij directories welke echt relevant zijn voor je business. Alleen backlinks welke relevant zijn hebben waarde voor Google. En irrelevante backlinks kunnen zelfs schadelijk zijn voor je ranking als je er teveel van hebt.

Tip 4 – Persberichten

Online kranten hebben veel autoriteit in Google. Een backlink van een online krant is dan ook heel veel waard voor je ranking in Google.

Heb je iets nieuwswaardigs? Stuur dan een persbericht naar de online kranten. Pak het zo aan dat men naar je website een link moet opnemen om ergens aan te kunnen refereren.

Kranten zijn zich ervan bewust dat veel mensen weten dat zij veel autoriteit in Google hebben. Kranten worden dan ook bestookt met persberichten van ondernemers welke de krant trachten te halen. Het kan ze een goede backlinks opleveren en natuurlijk kunnen al de mensen welke de krant lezen ook nog eens doorklikken naar hun website.

Zorg er daarom voor dat als je een persbericht gaat versturen dat je echt iets nieuws te vertellen hebt. Er zit natuurlijk geen enkele krant te wachten op een persbericht dat de website van de bakker in een nieuw jasje is gestoken.

Tip 5 – Blog of forum comments

Bij veel blogs heb je de mogelijkheid om te reageren op de blog artikelen. Vaak wordt het daarbij toegestaan dat je een link in je bericht opneemt. Door te reageren op blog berichten kan je links bouwen.

Helaas wordt deze methode ook vaak misbruikt door spammers. Eigenaren van blogs zullen daarom (meestal) de comments controleren voordat ze deze op hun website toelaten. Zorg er daarom voor dat je uitsluitend comments achter laat welke daadwerkelijk iets toevoegen aan de blogs waarop je reageert.

Ook bij veel forums is het toegestaan om een link in je comments op te nemen. Hiervoor geldt hetzelfde als voor het reageren op blogposts; zorg ervoor dat je alleen reacties geeft welke iets toevoegen.